Management Ondersteuner Huisarts - MOH

            Opzoek naar een nieuwe uitdaging?
 
                                        Toe aan een volgende stap?  

Bent u doktersassistent en gaat u (gedeeltelijk)praktijkmanagement-taken uitvoeren binnen dehuisartsenpraktijk? Dan is dit de opleiding voor u!

Leerpunt KOEL gaat starten met een nieuwe, praktijkgerichte opleiding voor medewerkers die zich binnen de huisartsenpraktijk willen richten op de aansturing van de praktijk en op zoek zijn naar concrete handvatten.

Tijdens de bijeenkomsten wordt u een warme maaltijd aangeboden!

Lees meer

Opleidingsinformatie

  • Doktersassistenten
  • Communicatie, Organisatie, Samenwerking
  • Woensdag 04 April 2018
  • Zwijndrecht, Leerpunt KOEL
  • 17.00 - 21.30 uur
  • 16 accreditatiepunten
  • € 1045,00
Beschikbaarheid: Vol
Aanmelden volgende scholing Naar winkelwagen

Omschrijving

Het wordt steeds drukker in de huisartsenpraktijk, niet alleen met meer patiënten met complexere vragen, maar ook het management van de praktijk vraagt steeds meer tijd en die tijd is schaars. Om de huisarts te ondersteunen leert de MOH de competenties, die nodig zijn om het management te helpen ontwikkelen en uit te voeren.

Na afloop van de opleiding MOH, bent u in staat om verschillende onderdelen van het management van de praktijk zelfstandig uit te voeren en de huisarts op een proactieve manier te adviseren en ondersteunen bij diverse managementtaken.

 

Leerdoelen

Na afloop van de cursus bent u in staat

  • bij te dragen aan de vorming en uitvoering van het beleid van de huisartsenpraktijk.
  • de praktijk te ondersteunen bij het schrijven van het Jaarplan en u bent in staat om in dit jaarplan de doelstellingen te vertalingen naar concrete resultaten. 
  • de financiële gevolgen van beleidskeuzen te zien en kunt u adviseren hoe op korte termijn besparingen gerealiseerd kunnen worden.
  • om aan de hand van een, door uzelf opgestelde, strategische personeelsplanning  inzichtelijk te maken aan welke competenties de huisartsenpraktijk de komende jaren behoefte heeft. Dit vormt de basis voor een praktijk eigen personeelsbeleid. 

Programma

Bijeenkomst 1
Het beleidsplan
Wanneer is beleid nou goed beleid en wanneer niet? In deze bijeenkomst bespreken we waar een goed bedrijfsplan aan moet voldoen, hoe het te maken en hoe het in de dagelijkse praktijk te gebruiken. Eén ding kunnen we al verklappen; ‘het mag niet te dik worden’. Ook ontwerpen we indicatoren om te bepalen of het beleid ook écht werkt, of dat het moet worden bijgestuurd of aangepast.

Bijeenkomst 2
Financieel Management

Het financieel management van de praktijk is één van de belangrijkste taken binnen een praktijk. We bespreken hoe u kunt bepalen wat de financiële gevolgen zijn van een beleidskeuze. U leert hoe u een begroting opstelt en onder andere aan de hand daarvan kan bepalen of een investering wel of geen verstandige keuze voor de praktijk is.


Bijeenkomst 3
Personeel & Personeelsbeleid

Hoe zorgen we dat binnen de praktijk alle competenties en vaardigheden aanwezig zijn die nodig zijn om de praktijk goed te laten draaien? Dit is een belangrijke vraag binnen het personeelsbeleid, maar niet de enige. We willen dat de praktijk niet alleen vandaag goed draait, maar ook morgen en in de toekomst. Zijn de juiste competenties dan ook beschikbaar of moeten we nu zorgen dat collega’s bepaalde cursussen gaan volgen of moet wellicht nieuw personeel worden aangetrokken?

Dit zijn allemaal vragen die we tijdens de derde bijeenkomst behandelen. Na afloop is de MOH in staat om een personeelsbeleid op hoofdlijnen op te zetten, uit te voeren én te onderhouden.

Bijeenkomst 4
Eindopdracht

Van de deelnemers wordt gevraagd om te werken aan een oplossing van een organisatorisch probleem van de eigen praktijk. Samen met de docent wordt dit probleem beschreven en wordt nagedacht over de oplossingsrichting (gebaseerd op de inhoud van de verschillende bijeenkomsten). In deze laatste bijeenkomst presenteren de deelnemers aan elkaar op welke manier zij het probleem in de eigen praktijk gaan aanpakken.

Bij deze bijeenkomst worden de eigenaren van de praktijk en/of de betrokken huisartsen, van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn.

Toelatingseisen

Studiebelasting
Iedere bijeenkomst wordt afgesloten met een (beperkte) huiswerkopdracht, welke tijdens de daaropvolgende bijeenkomst wordt besproken. Daarnaast wordt tijd besteed aan het werken aan de eindopdracht.

Opleidingseisen
Minimaal afgeronde MBO-opleiding Doktersassistent. MBO of HBO werk en denkniveau is een pré.

Kerndocenten
Dr. Elko Klijn en drs. Rinus van Bergeijk zijn de kerndocenten van deze cursus.  De gastdocenten die aan de cursus meewerken, hebben hun sporen verdiend in de dagelijkse praktijk, het onderwijs of beide.

Intakegesprek
Voorafgaand aan de cursus neemt één van de kerndocenten contact met de deelnemers op, voor het plannen van een (telefonisch) intake /  kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek worden de persoonlijke leerdoelen besproken en tevens hoe een mogelijke eindopdracht er uit kan zien.

Beoordeling klanten

Gemiddelde beoordeling 8,0
Scholingsdatum
Beroepsgroep
Beoordeling
07 Juni 2018
Doktersassistenten
8,0

Opleiding MOH beoordeeld met 8,3!

Huisarts Riekske Berendsen uit Eibergen was aanwezig bij de presentaties en reageerde vol lof: “Wat zijn de dames goed in staat om een probleem te signaleren, deze te definiëren en met hulp van een stappenplan acties te beschrijven!”. Ook is duidelijk dat de assistenten met de opgedane kennis aan de slag gaan: “Ik ga snel met collega’s en huisartsen aan de slag met het structureren van de processen in de praktijk. Daarbij moet ik natuurlijk ook in gesprek over welke rol ik daarin heb”. Docent Rinus Bergeijk is ook enthousiast over de eerste keer en heeft het gevoel goed aan te sluiten bij de verwachtingen en niveaus: “Doktersassistenten zien zichzelf als doeners. Wanneer een probleem zich voordoet gaan ze er niet lang over praten, maar gaan ze het oplossen. Ik denk dat daarom de cursus ook goed aansluit bij de dagelijkse werkzaamheden van de doktersassistent. In iedere module zijn de huiswerkopdrachten van verschillend niveau van ‘redelijk eenvoudig’ tot ‘complex’. Hierdoor is de cursus toegankelijk voor zowel cursisten zonder ervaring als cursisten die al managementtaken uitvoeren."