Docent in de spotlight: Aria de Kock

Jacqueline Hommerin
Docent in de spotlight: Aria de Kock

Elke nieuwsbrief zetten we een docent in de spotlight. Om elkaar beter te leren kennen maar ook om tips & tricks van het docentschap met elkaar te delen. Deze keer in de spotlight: Aria de Kock. Aria werkt als triagist op de huisartsenpost in Gorinchem. Daarnaast doet ze veel voor Leerpunt KOEL op het gebied van triage. Van het doceren en ontwikkelen tot aan het auditen van gespreksbanden en aanvragen van triagediploma's. Van Amsterdam tot Brabant. Ze doceert door het hele land! 


Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?

Mijn naam is Aria de Kock. Ik woon in het mooiste dorp van Nederland: Giessenburg. Daar woon ik samen met mijn man Martin en onze kids Thirza, Sarah en Joost. In het dagelijks leven vermaak ik me met vooral werk; ik ben triagist op de huisartsenpost in Gorinchem. Daar vervul ik ook de functie van interne coach en auditor. Daarnaast ben ik triage-docent/coach en verzorg ik trainingen en coaching door heel Nederland. Verder houd ik erg van bakken en heerlijk in onze tuin bezig zijn.

 

Welke scholingen geef je voor Leerpunt KOEL?

Voor Leerpunt KOEL geef ik vooral de scholingen die met triage te maken hebben. Ik doe veel maatwerkopdrachten en kom dus vaak in huisartsenpraktijken- en posten. Maar ook weleens bij een medische dienst bij gehandicapteninstellingen. Heel divers dus. Van Amsterdam tot in Brabant; erg leuk vind ik.

Verder maak ik ook nieuwe scholingen, zoals de auditorenopleiding. Daarnaast help ik mee met het ontwikkelen en het up-to-date houden van de TOH-opleiding en de DLO die daarbij hoort.
O ja, ik doe ook nog auditwerk voor posten en aanvragen voor het triage-diploma. Heel divers en breed dus!

 

Van wie heb je zelf het meest geleerd?

Oeh, dat vind ik een moeilijke vraag! Ik heb van heel veel mensen veel geleerd en ik leer nog steeds. Wat betreft het doceren, daarvan leer ik veel van mijn man. Hij werkt in het onderwijs en de tips en tricks leer en krijg ik van hem. Maar je leert ook gewoon door het te doen en dan zie je vanzelf wat wel werkt en wat niet. Maar ik leer ook van mede-collega’s en soms ook  van de studenten zelf.

 

Wanneer is (het geven van) een scholing voor jou geslaagd?

Als ik zie dat de mensen echt met het geleerde aan de slag gaan en (in mijn geval) zien en ontdekken dat triage heel belangrijk en nodig is. Als ik dat terug hoor is het voor mij geslaagd.

 

Welke tip zou jij aan andere docenten willen geven?

Blijf vooral dicht bij jezelf en stel jezelf soms kwetsbaar op. Maar houd bij elke scholing je doel voor ogen. Wat wil ik vandaag bereiken? Wat wil ik ze leren? Praktijkvoorbeelden doen het ook altijd goed!

 

Wat is de beste tip die jij ooit hebt gehad?

Bedenk bij elke scholing wat wil je ze vandaag meegeven. Wat is je doel als docent? Ook heel belangrijk: kijk en ontdek wat werkt in een groep. Dat is soms elke keer weer anders.

 

Hoe breek jij het ijs bij een scholing?

Door mijn enthousiasme en soms ook door zaken te benoemen. Ik heb weleens voor een groep gestaan waarvan de helft aan het vasten was (was tijdens ramadan). Door te vragen wat hen dan helpt denk je mee en krijg je ze “meestal” ook wel weer waar je ze als docent wil hebben.

 

Wat vind jij het leukste aan doceren?

Het leukste vind ik de studenten die heel graag alles goed willen leren. Ze hangen aan je lippen en zuigen alle informatie en praktijkcasuïstiek op. Dan is het toch mooi dat je zo’n mooi vak mag leren!

 

Vraag van Jan Huisman (vorige docent in de spotlight):
Zijn er momenten geweest dat je dichtklapte tijdens een scholing. Wat was toen de reden?

O ja, zeker wel! Toen ik net begon moest ik naar een groep huisartsen om hen te leren over de audit van een triagegesprek. Als er een groep eigenwijs is zijn het wel huisartsen (sorry, voor de artsen onder ons). Toen heb ik wel even last van klotsende oksels gehad en wist ik het soms even niet meer. Gelukkig gaven ze aan het einde aan dat ze het me best moeilijk hadden gemaakt maar wel wijzer waren geworden over de rol als auditor bij het triagegesprek.